Advertenties

Mijn hoogtepunten van 2018

Het einde van het jaar nadert. Een mooi moment om terug te kijken op 2018! Precies een jaar geleden besloot ik mijn website te lanceren! Altijd droomde ik al van een eigen reisblog en als je zoveel reizen maakt, is het zonde niks met deze ervaringen te doen. Ik geniet altijd volop als ik op reis ben en ik deel graag mijn leukste momenten en plekjes met jullie.

Jordanië
Ook in 2018 stond mijn jaar weer volop in het teken van reizen. Er stonden maar liefst 6 reisjes op de planning. Het jaar begon gelijk goed. Op 31 december 2017 stapte ik in het vliegtuig naar Jordanië. Een 8-daagse rondreis met Shoestring. Ik kon aan de Nieuwjaarsduik in Nederland te ontsnappen en besloot deze te doen in de Dode Zee. In de stromende regen lag ik met mijn medereizigers te drijven op het water. Ik reisde verder naar Petra, bezocht mijn vierde wereldwonder, kampeerde in de woestijn en snorkelde op de grens van Israël, in het plaatsje Agaba. Ik kan Jordanië aan iedereen aanraden. De bevolking is zo vriendelijk, de Wadi Rum woestijn en Petra zijn prachtig én misschien ben ik wel nog meer verkocht, omdat ik op deze reis mijn vriend ontmoette.

Jordanie2
Jordanie1

Tallinn
Na mijn reis door Jordanië begon het reizen alweer te kriebelen. Ik wilde op stedentrip, er even een paar dagen tussenuit. Ik zat tussen twee banen in, dus had vodoende tijd om er even tussenuit te gaan. Het werd een stedentrip naar de Estse hoofdstad: Tallinn. Met -15 graden dwaalde we door de oude straatjes. Een kleine stad, maar vanwege de sneeuw en kou zo idyllisch. Het werd een winters Tallinn! Prachtig!

Tallinn1

Indonesië
Oog in oog komen met apen, eindelijk op de top van de Borobudur staan en relaxen op het strand van Bali. Voor mijn reis naar Indonesië dacht ik dat dit mijn drie hoogtepunten zouden worden. Maar er zijn er ontelbaar veel bij gekomen. Sumatra is nog heel authentiek, wegen zijn minder toegankelijk en de jungle is prachtig. Dankzij onze gids stonden we na een klein uur al oog in oog met orang-oetans. In het begin een beetje eng, maar wat bijzonder dat ik zo dichtbij kon komen.

Ik reisde van Sumatra door naar Java en eindigde op Bali. Elke dag kwam er wel een hoogtepunt bij. Fietsen door Jogyakarta, de Koloniale gebouwen in Bandung en de rijstvelden van Kalibaru van dichtbij bekijken, schommelen boven Twin Lake in Munduk en de Tukan Cepud waterval op Bali bezoeken waren er enkele die er bij kwamen. Een bestemming waar zoveel te doen is, dat ik graag nog eens terugkeer.

indonesie-was
Indonesie-waterval
Indonesie-schommelen

Antwerpen
Een ideale stad als je er even twee dagen tussenuit wilt. Je staat zo in Antwerpen. Op de fiets ontdekte we de stad. We waren er in de zomer, dus hadden alleen maar mooi weer. Voor slechts €4,- per dag huur je een fiets, dus het perfecte vervoersmiddel. We fietste naar Brouwerij de Koninck en de Seefhoek voor een rondleiding en een aantal Belgische pintjes. Bezochten ’t Eilandje, het huis van de schrijver van Suske en Wiske en liepen door de straten naast de Grote Markt. In mijn Antwerpen blog lees je mijn 5 tips van deze Belgische stad.

Stockholm
In oktober waren mijn laatste stedentrips aangebroken. Ik begon in zonnig Stockholm. Wat hadden we een mazzel met het weer. Het was echt een fantastische stedentrip! We slenterde door de oude straten van Gamla Stan, fietste langs de 14 eilanden en zongen in het ABBA-museum. Zeker het ABBA-museum is een aanrader als je in Stockholm bent. Je betaald ongeveer €25,- entree en je maakt een interactieve tour. Voor €2,- extra heb je een audioguide, ingesproken door de Volendammer Kees Tol.

Stockholm-kleinste-straat
Stockholm-Gamla-Stan

Praag
Totaal verrast waren we toen we op eindelijk onze code van Sprs.me mochten invullen. Welke Europese stad zou het worden? Een week voordat de bestemming onthult werd, zat ik online al te googlen welke stad het zou kunnen zijn. Ik zat te twijfelen over Warschau en Praag. Toen uiteindelijk de code gekraakt was, kon ik mijn geluk niet op. In Praag was ik één keer eerder geweest, maar alweer zolang geleden. Het was tijd voor een romantische stedentrip naar Praag. We liepen over de Karelsbrug, aten in een treinrestaurant, liepen door de smalste straat van Praag en pakte de fiets naar de John Lennon Wall.

Praag2

Plannen voor 2019
De afgelopen jaren ben ik erg veel op vakantie geweest. Steeds kwam er wel weer een leuke aanbieding voorbij, waardoor ik besloot te boeken. In 2019 ga ik het iets rustiger aan doen. Er staan wel al twee tripjes gepland en ik zit nog te kijken naar een leuke stedentrip, maar daarnaast zullen het voornamelijk weekendjes in Nederland worden.

In januari begin ik met een weekendje in een vakantiepark in Brabant. Even er uit met de schoonfamilie. In het voor- of najaar zal ik voor het eerst in mijn leven de boot pakken naar Texel en in juli staat er een geweldige reis door Latijns-Amerika op de planning. Op dit moment ben ik al druk met het plannen van deze reis. Niet één, niet twee, maar drie landen zullen wij aandoen. We zullen dan ook een maand weg zijn. Een geweldig vooruitzicht!! In Peru bezoeken we klein Galapagos, vliegen we boven de Nazca-lijnen en beklimmen we Rainbow Mountain en de Huayna Picchu bij Machu Picchu. Daarna reizen we door naar Bolivia. Na een kort bezoek aan La Paz staat er een 3-daagse excursie over de zoutvlaktes op de planning. Omdat we dan tegen de Chileense grens aan zitten, hebben we besloten de overstap te maken. San Pedro de Atacama, de kleurrijke Valparaiso en de drukte van Santiago de Chili gaan we opzoeken. Ik kan bijna niet wachten tot het zover is.