Advertenties

China; een wereld van verschil

China stond nooit hoog op mijn lijstje, maar wat heeft deze bestemming mij doen verrassen. Samen met mijn zus zocht ik mijn zwager op die daar studeerde. Na twee weken Beijing en Shanghai begrijp ik helemaal waarom hij verliefd is geworden op dit land.

Het eerste weekend dat ik in Beijing was, moest ik erg aan de drukte en chaos wennen. Het was tenslotte mijn eerste keer in Azië, dus er waren zoveel nieuwe indrukken. Chinezen die continu vragen of ze met je op de foto mogen, kinderen die op straat hun behoefte doen, de juiste weg vragen aan mensen die geen Engels spreken. Het was allemaal zo anders dan dat ik gewend was. De eerste avond besloten we meteen een traditioneel gerecht te proeven; Hotpot. Een Hotpot kun je vergelijken met gourmetten, maar nu verwarm je je vlees in een pan met kokend water. Hotpot is niet echt mijn favoriete eten. Geef mij maar de lekkere noodles, pittige groentes en overheerlijke rijst!

De Verboden Stad
Na twee dagen was ik aardig geacclimatiseerd en stal China al snel een beetje mijn hart. Ik bracht het eerste weekend een bezoek aan Wanfujing Street & Beijing Zoo en maakte een wandeling door de bekende Hutongs; de traditionele Chinese wijkjes omringt door muren. Ook bezocht ik het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. Wat heeft deze plek veel indruk op mij gemaakt. Het is de plek waar de keizers hun rijk bestuurden; elk deel in de tempel is indrukwekkend! Het is hier zo groot dat je ik waarschijnlijk wat plekjes vergeten ben te bezoeken, maar de plek waar je het mooiste uitzicht had was op de top van de stad. Je hebt niet alleen een prachtig uitzicht over de Verboden stad, maar ook over een groot deel van Beijing.

De Chinese muur
Na een paar dagen Beijing was het eindelijk tijd om naar één van de zeven wereldwonderen te gaan; de Chinese muur. Hier keek ik al een paar maanden naar uit. Helaas hadden wij op de dag zelf wat regen en mist, maar dat mocht de pret niet drukken. Met de kabelbaan werden we naar boven gebracht. Als je eenmaal op de Chinese muur staat, besef je pas waar deze muur voor dienden. De muur moest het keizerrijk beschermen tegen vijandelijke nomadische ruitervolkeren. Het is tegenwoordig een trekpleister geworden voor vele toeristen en ik begrijp wel waarom. Hij is prachtig en super steil. Dat was iets wat ik niet verwacht had. We hebben een behoorlijk stuk geklommen en een groot deel van de muur kunnen zien. Het is heel bijzonder als je boven op de muur staat, alleen hebben we door het weer niet kunnen genieten van het prachtige uitzicht. Des te meer redenen om snel eens terug te keren! Je kunt sinds kort ook met een rodelbaan naar beneden. Iets wat uiteraard op mijn bucketlist staat.

De highlights van Beijing
Naast de vele tempels die je kunt bezoeken, is het zeker een aanrader om alle toeristische plekjes af te gaan. Omdat we ruim 12 dagen in Beijing waren, hadden we mooi de tijd om alle highlights te bekijken. Van de Ming tombs tot het Olympisch dorp en van het Zomerpaleis tot Beihai park. Eén van de bekendste tempels van Beijing is de Tempel van de Hemel. Aangrenzend vind je een prachtig park waar je om 05:00 uur mee kunt doen aan een lesje Tai Chi. Ik sloeg de Tai Chi over, maar genoot van de prachtige tempel en de veelzijdigheid van het park.

Xiamen Dajie en Art District 798
Twee wijken waar je iets minder toeristen ziet, zijn Xiamen Dajie en het Art District 798. Xiamen Dajie is niet heel groot, maar een hele leuke wijk om doorheen te lopen. Koop een souvenirtje in de overdekte markt, geniet van een lekker drankje of ijsje op het terras of struin alle winkels af. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om voor het eerst in China Pekingeend te eten. De chef-kok bereidde de eend direct bij onze tafels en het smaakte heerlijk. Het eten heeft mij sowieso erg positief verrast, je kunt overal je vingers bij aflikken! Als je op straat iets wilt eten zou ik kiezen voor de Shou Zhua Bing: een klein pannenkoekje met ei, sla en vlees. Echt een verrukkelijk tussendoortje!

Vanuit het centrum moet je even de bus pakken, maar na een kleine 15 minuten ben je in het Art District. Dit is dé kunstenaarswijk van China. Het hele gebied is omringd met kunst, van galeries tot objecten die buiten getoond worden. Hier moet je tijdens een reis in China eigenlijk écht geweest zijn. Daarnaast is het leuk om eens met de bus te reizen in China. De haltes worden netjes opgenoemd, maar doordat je het niet verstaat is het maar de vraag of je bij de goede halte uitstapt. Als je al kan uitstappen, want je moet snel zijn, de bus rijd zo verder naar de volgende halte.

Een weekendje Shanghai
Na een week Beijing zijn we op de trein gestapt voor een weekendje Shanghai. Mijn zwager nam een paar dagen vrij, zodat we met zijn drieën op pad konden. Na 5 uurtjes in de trein, waar we onderweg genoten van het veelzijdige landschap, kwamen we aan in Shanghai. Vergeleken met Beijing is het een totaal andere stad waar je goed de westerse invloeden terugziet.

We hebben wat geshopt op Nanjing Road, bezochten de Yuyuan tuinen en kwamen via een ondergrondse tunnel uit bij de Bund. Daar hebben we gesmuld van een heerlijk Maleisisch gerecht. Het restaurant zat in het winkelcentrum en gaf ons een prachtig uitzicht over Shanghai. Het was wel iets duurder dan de gewone restaurantjes in China, maar voor €10,- p.p. hadden wij een 2-gangen lunch.

Wangfunjing street
Na drie dagen Shanghai zijn we weer terug gegaan naar Beijing om te genieten van onze laatste dagen in dit keizerrijk. Mijn zus en zwager besloten samen op pad te gaan en ik ging op souvenirjacht op Wangfunjing street. Ik merkte al snel dat alleen reizen door China prima te doen is. Je wordt aangestaard en je wordt gevraagd of ze met je op de foto willen, maar het was niet meer dan dat ik met mijn zus reisde.

Op Wangfunjing street kreeg ik meerdere vragen of ik een echt Chinese delicatessen wilde proeven; gefrituurde zeesterren en sprinkhanen. Ik besloot deze lekkernij toch maar over te slaan, al heeft het me wel nieuwsgierig gemaakt. Ze verkopen er best veel per dag, dus dan moet het toch wel lekker zijn?!

Ik heb de mooiste plekken van Beijing en Shanghai mogen ontdekken, ik sta op meer dan honderden foto´s en wat heb ik genoten van mijn 2,5 week China. Ik bezocht alleen de koningssteden, maar er is nog zoveel meer te zien! China heeft mij doen verrassen en ik zou dan ook zeker een keer terug gaan om een ander deel van China te ontdekken. Xian of Chengdu, waar de panda’s leven, staan heel hoog op mijn lijstje. 迅速中國